MIT Museu Internacional del Titella a Catalunya

DAMA

Festival Internacional de Dames Màgiques

La tradició dels espectacles de màgia ens mostra que els artistes, majoritàriament són homes. Tot i que cada vegada hi ha més dones protagonistes del seu propi espectacle de màgia, encara són una minoria.
És necessari un espai on les dones màgiques puguin mostrar el seu art a la professió, programadors i públic que desconeix la seva existència. Un lloc màgic on poder trobar-se, on poder parlar de les inquietuds artístiques, on germinar nous projectes i oferir al públic una sensibilitat especial i una manera diferent de fer màgia.
Aquest festival capdavanter i referent mundial, dirigit per Teia Moner, nominat als Premis Internacionals de màgia d’Argentina i convidat al programa de TV de Criss Angel de Las Vegas, és l’única plataforma on dames màgiques d’arreu poden mostrar el seu art.
La màgia és una de les professions artístiques amb molta desigualtat de gènere. Els estereotips encara continuen modelant una visió que segueix considerant aquesta professió com eminentment masculina i  de vegades infravalorant la capacitat de la dona per dedicar-s’hi. Un dels objectius d’aquest festival és que les programacions de màgia siguin paritàries i que el món de la màgia canviï actituds envers la dona. Volem fer reflexionar als professionals de la màgia i al públic en general per canviar patrons de pensament i d’actuació. La manca d’exposició de models femenins amb una trajectòria d’èxit a la màgia impulsa a moltes noies amb talent a abandonar la idea de ser maga. Un altre dels objectius és encoratjar i mostrar referents motivadors perquè aquestes nenes i joves facin possible els seus somnis. L’atorgament del guardó de DAMA MÀGICA D’HONOR que es fa en cada edició, serveix per retre homenatge a les dones valentes que en temps més difícils van donar tot per la màgia i no han estat prou reconegudes.
Dama_1

Una mica d’història

L’any 2006, vaig decidir —Teia Moner—, engegar un festival de dones que fessin màgia. Poc em pensava que n’hi haurien tantes. Es van realitzar vuit edicions a Terrassa i, gràcies al recolzament del públic i la comunitat màgica, el paper de la dona maga s’afermava, però va arribar la maleïda crisi. Cap vareta màgica va poder fer-la  desaparèixer. Ens va segar les nostres il·lusions i el festival quedà a l’atur com tants projectes personals i culturals.
Vam estar quatre anys en pausa i la situació professional de les magues en vers la màgia encara no tenia l’harmonia que desitjàvem. Es feia palès la manca d’una plataforma perquè presentessin els seus espectacles i mostressin el seu art al món. El DAMA va tornar amb força l’any 2019 a Premià de Dalt. Després va arribar la pandèmia, una altra aturada cultural i emocional.
El futur immediat

En aquests moments s’està gestant una nova edició del festival l’any 2024, dirigit per Teia Moner i coordinat des del MIT.

Teia Moner Maga
ca